Assalamualaikum, pernah makan pisang? saya yakin, semua orang pernah makan pisang. Tetapi, tahukan anda bahawa pisang adalah salah satu daripada buah yang telah disebutkan di dalam Al-Quran. Pernah tahu? Mungkin ada yang sudah tahu, dan mungkin ada yang masih belum tahu. Saya di sini ingin kongsikan apa yang telah saya ketahui kepada seluruh pembaca yang budiman.
Mana mungkin kita tahu jika tidak diberitahu. Saya kongsikan untuk pengenalan dan sebahagian sahaja isi kandungan mengenai pisang ini. Yang selebihnya saya kongsikan secara PDF dan Slide show yang boleh anda download untuk mengetahui lebih lanjut. Insya-Allah. Sekadar yang saya ada, saya akan kongsikan. Tajuk sebenar mengenai artikel ini ialah seperti di bawah :-
PISANG MENURUT AL-QURAN DAN SAINS
PENGENALAN
Di dalam Al-Quran banyak disebutkan mengenai asas untuk pelbagai
bidang untuk manusia mengkaji dan memanfaatkannya dalam pembangunan teknologi.
Disebaliknya tersimpan pelbagai hikmah yang tersurat dan tersirat. Oleh yang
demikian, untuk mendapatkannya perlulah kepada usaha mengkaji dan membongkar
rahsianya baik dari bidang sains atau pun bidang-bidang yang lain. Dalam bidang
sains, segala penceritaan mengenainya sudah cukup untuk memberikan idea yang
boleh membawa tamadun manusia lebih maju dan jauh ke hadapan. Oleh yang
demikian, suatu kajian penafsiran dan kajian sains mengenai perkataan pisang
dibuat bagi menyahut seruan untuk membawa kembali hikmah yang telah hilang
suatu masa dahulu. Walaupun ianya amat sedikit, sekurang-kurangnya boleh
menjadi perintis kepada kajian yang seterusnya.
Pisang atau nama saintifiknya dikenali sebagai Musa sp. yang
dikenali di dalam pelbagai nama di seluruh dunia. Antara nama yang digunakan
untuk merujuk kepada pisang ialah banana, bananier (Perancis), bananen,
bananenpisang, bananenstaude (Jerman), banana (Spain, Amerika Latin), chotda
banana (Jepun), djantoong, getang, pisang (Indonesia), pisang (Malaysia),
saging (Filipina) dan barbaro, zapolete (Mexico). Terdapat lima jenis taksonomi
di bawah genus Musa, dua daripadanya ialah pisang yang boleh dimakan. Musa
sp. ini adalah daripada Famili Musaceae
Di bawah order Zingiberales.
PETIKAN AYAT AL-QURAN MENGENAI PISANG
Pisang atau Talhin telah disebut sekali di dalam Al-Quran
pada Surah ke 56 iaitu Surah Al-Waqi’ah ayat yang ke 29 :-
ﮍ
ﮎ ﮏ
[Ayat : 29] Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya.[1]
Mengikut Tafsir Ibn Kathir yang dimaksudkan Talh ialah “(Talh
Mandud) means: "The banana tree.'' And he (Ibn Abi Hatim) said,
"Similar is reported from Ibn `Abbas, Abu Hurayrah, Al-Hasan, `Ikrimah,
Qasamah bin Zuhayr, Qatadah and Abu Hazrah. '' Mujahid and Ibn Zayd said
similalry, Ibn Zayd added, "The people of Yemen call the banana tree,
Talh.'' Ibn Jarir mentioned no other explanation for Talh.”[2]
Tafsiran ini membawa maksud Talhin ialah pokok pisang yang mana
telah disebutkan juga oleh Ibn ‘Abbas, Abu Hurayrah, Al-Hasan, ‘Ikrimah,
Qasamah bin Zuhyr, Qatadah dan Abu Hazrah. Dikatakan juga perkara yang sama
oleh Mujahid dan Ibn Zayd menambah bahawa orang Yamen memanggil pokok pisang
dengan panggilan Talh. Walaubagaimana pun, Ibn Jarir menyebut tiada penerangan
lain mengenai Talh. Tetapi dapat difahami maksud tafsiran ini ialah merujuk
kepada pokok pisang.
Menurut Tafsir Al-Jalalayn, ayat tersebut bermaksud “and clustered plantains, banana trees, [weighed down] with
its load [of fruit] from top to bottom,”[3] Tafsiran
ini pula menyebut mengenai buah tropika yang bergugusan (banyak), pokok pisang
dan sifat buahnya yang bermula daripada atas ke bawah. Dapat difahami juga,
tafsiran ini merujuk kepada pisang.
Mengikut Tanwîr al-Miqbâs min Tafsîr Ibn ‘Abbâs maksud ayat tersebut ialah “(And clustered plantains)
and clustered banana trees; and it is also said that this means: continuous and
uninterrupted,”[4] Tafsiran ini juga
menyebutkan talha itu ialah buah tropika yang bergugus (banyak) dan pokok
pisang serta juga bermaksud berterusan dan tidak diganggu. Memberikan maksud
pisang tersebut dan juga menyebutkan keadaannya pertumbuhannya yang tidak
digangu dan berterusan ataupun memberi maksud keadaan tanpa gangguan.
Mengikut
Tafsir Filzilali Qur’an, ayat 29 tersebut ditafsirkan dengan maksud, “Dan
pokok-pokok talha yang tersusun rapi.” Talha ialah sejenis pokok dari
pokok-pokok yang tumbuh di Hijaz dari sejenis pokok-pokok besar yang renek dan
berduri, tetapi pokok talha di sini tersusun rapi mudah diambil tanpa penat dan
sulit.[5] Tafsiran
ini pula tidak menyebut talha itu pokok pisang, tetapi menerangkan sifat pokok
itu yang tersusun elok dan mudah untuk diambil. Tafsiran ini difahami merujuk
kepada pokok Accacia dengan cara pentafsiran sifat pokok tersebut.
Walaupun terdapat pelbagai tafsiran, pisang adalah
tafsiran yang banyak digunakan. Namun, dalam bahasa arab juga menggunakan موز (mauzun) sebagai pisang juga. Dan
perkataan itulah yang biasa digunakan mereka untuk merujuk kepada pisang. Ada
juga yang menyatakan bahawa طلح (talh) itu adalah
pokok yang berduri seperti Acacia dalam Famili Fabaceae.
PDF Pisang Menurut Al-quran dan Sains
Slide Show Pisang Menurut A-Quran dan Sains
Diharapkan, perkongsian ini dapat menambah pengetahuan kita kepada ciptaan Allah serta kalam Allah dan mendapat manfaat daripadanya. Insya-Allah.
Sekian, Terima kasih.
MINDA INSAN - Info Ditambah, Minda Bercambah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan