HALAMAN UTAMA

BAHAYA Email Palsu Guna Nama CIMB CLICKS!

Assalamualaikum, saya ingin kongsikan kepada saudara pembaca sekalian mengenai satu email yang dikatakan daripada pihak CIMB CLICKS yang biasa diterima dalam "INBOX" email kita mengenai akaun bank kita. Ini amat berbahaya untuk sesiapa yang mungkin tidak menyedari bahawa pihak BANK DI MALAYSIA tidak akan meminta maklumat peribadi melalui email. Jika ada, ianya adalah 'phising'. Perkara ini telah sekian lama berlaku dan bertahun-tahun ianya terjadi dan dihantar melalui email-email. Dan daripada semasa ke semasa, keselamatan pengguna semakin dipertingkatkan oleh pihak bank bagi menjaga keselamatan data dan maklumat peribadi pemegang akaun daripada penipuan.
Jadi, apakah itu 'phising'?

Secara ringkasnya, ia adalah satu teknik untuk mendapatkan maklumat peribadi pengguna seperti "Username", kata laluan, maklumat kad kredit, nombor telefon, dan maklumat yang berkaitan dengan maklumat peribadi yang tidak sepatutnya didedahkan kepada pihak yang tidak dikenali. Ini boleh menyebabkan kehilangan WANG anda yang disimpan dalam akaun bank atau pun memberikan kesan kepada sistem komputer anda yang mana mereka akan memancing anda untuk memberikan maklumat tersebut.

Di bawah antara contoh email yang dihantar kepada anda secara rawak, kadang-kala anda tiada pun akaun bank tersebut.



Cuba letakkan cursor anda pada atas Nama Pengirim email tersebut. Anda akan dapati seperti di bawah ini :-




Jadi, bagaimana nak tahu bahawa link atau pun email tersebut adalah betul dan tiada penipuan? Mudah sahaja. Sila pastikan pada url tersebut terdapat https:// untuk memastikan ianya adalah secure. Sebagai contoh, laman web CIMB CLICKS yang sebenar seperti di bawah :-






Banyak lagi email berbentuk 'phising' menggunakan pelbagai nama bank-bank yang lain seperti Maybank dan sebagainya. Jadi diharapkan anda semua lebih berhati-hati dan tidak mudah membalas email tersebut dengan maklumat peribadi anda. Kongsikan dengan rakan-rakan anda yang lain.

Insya-Allah, mari bersama kita elakkan penipuan di internet dan email yang berbentuk 'phising' ini. Untuk kepastian, sentiasalah telefon pusat khidmat pelanggan bank-bank yang berkaitan untuk kepastian dan keselamatan akaun anda.

Sekian, Terima kasih.
MINDA INSAN - Info Ditambah, Minda Bercambah.

Tiada ulasan:

Nuffnang