HALAMAN UTAMA

Main Rebana Seronok Juga.

Assalamualaikum, kali ini saya akan kongsikan kepada pembaca mengenai satu lagi tradisi budaya kita yang kian hilang. Saya ke Kampung Titi Gantung untuk bermalam selepas memenuhi jemputan perkahwinan sahabat sambil menziarahi beberapa rumah rakan-rakan di Perak. Kebetulan ketika itu, beberapa orang penduduk kampung sedang bermain rebana di dewan berdekatan. Saya suka juga mendengar orang bermain rebana sejak tahu bermain kompang setahun yang lalu. Apa lagi, terdorong juga mahu bermain dan melihat orang bermain rebana.

Sempat juga saya merakamkan mereka bermain rebana untuk beberapa buah lagu. Nak kata saya tahu mengenai rebana, tidak juga. Ini pun oleh sebab rakan saya, saudara Ruzaini Rabii sudi memberikan penginapan bermalam di rumahnya. Oleh yang demikian, sudah alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan orang dulu-dulu kata. Jadi, dengarkan beberapa lagu yang saya rakamkan untuk berkongsi dengan masyarakat.


Sudah tentulah banyak rakaman-rakaman orang bermain rebana boleh dijumpai di dalam Youtube. Tetapi, saya mahu juga kongsikan rakaman yang saya buat bersama pembaca. Tetapi, liriknya tidak begitu jelaslah sebab bukan sebutan baku. Jadi, inilah lagu pertama yang sempat saya rakamkan dipertengahan mereka bermain lagu.


Dan berikut adalah lagu-lagu yang berikutnya yang dimainkan mereka. Saya sempat merakamkan 4 buah lagu yang dimainkan mereka. Jadi dengarkanlah lagu kedua.


Seterusnya rakaman ketiga :-


Seterusnya rakaman keempat :-


Demikianlah lagu-lagu yang sempat saya rakamankan. Warisan yang perlu kita kekalkan. Bak kata seorang pakcik yang saya jumpa di situ. "Orang-orang muda bagus main ni". Ditanya kenapa pakcik tak main, rupa-rupanya kena strok pakcik ni. Betul juga, kalau tak orang-orang muda, siapa lagi mahu kekalkan warisan kita ini.


Sekian, Terima Kasih.

MINDA INSAN - Info Ditambah, Minda Bercambah.

Tiada ulasan:

Nuffnang