HALAMAN UTAMA

Bahaya PANADOL? Berhati-hati OK!

Assalamualaikum, semua orang mahukan kesihatan yang baik pada setiap masa. Namun, jika tidak sihat, apakah yang biasanya akan dituju dahulu? Sudah tentulah panadol. Itu yang biasa kita tahu. Deman sikit, ambil panadol, pening sikit ambil panadol, sakit sikit ambil panadol. Tapi tahukah kita apa itu panadol? Pernahkah kita tahu apakah kesan panadol pada diri kita dalam jangka masa panjang dan pendek?

Jika sudah tahu, atau pun belum, marilah saya kongsikan beberapa perkara penting yang kita perlu tahu sebagai pengetahuan am dan ilmu. Bukan sahaja penting kepada pemberian ubat, malah kepada kita sebagai pengguna biasa. Berikut antara yang penting yang anda perlu tahu.

Sebelum itu, saya mahu kongsikan kesan panadol ini jika tidak diambil dengan betul baca dan perhatikan tanda dan kesan-kesan berikut:-

Tanda-tanda awal akibat dos berlebihan Paracetamol termasuklah:-
  • hilang selera makan, 
  • loya, 
  • muntah, 
  • sakit perut, 
  • berpeluh, dan 
  • kekeliruan atau kelemahan. 
Kemudian gejala-gejala mungkin termasuk sakit di dalam perut atas:-
  • air kencing berwarna gelap, dan 
  • kekuningan pada kulit atau keputihan pada mata anda. 
Apa yang saya harus elakkan semasa mengambil Paracetamol ? 
Tanya doktor atau ahli farmasi sebelum menggunakan mana-mana ubat selsema, alergi, tahan sakit, atau ubat tidur. Paracetamol juga terkandung di dalam banyak ubat gabungan. Pengambilan produk tertentu boleh menyebabkan anda mendapat Paracetamol terlalu banyak yang boleh membawa kepada dos berlebihan dan boleh membawa maut. Periksa label untuk melihat sama ada ubat mengandungi Paracetamol. Elakkan minum arak. Ia boleh meningkatkan risiko kerosakan hati semasa mengambil ubat ini.

Kesan sampingan Paracetamol 
Dapatkan bantuan perubatan kecemasan jika anda mempunyai apa-apa tanda tindak balas alahan Paracetamol seperti: gatal-gatal, sukar bernafas, bengkak pada muka, bibir, lidah, atau tekak. 

Berhenti menggunakan ubat ini dan hubungi doktor anda segera jika anda mempunyai kesan sampingan yang serius seperti:
  1. Demam yang rendah dengan loya, sakit perut dan hilang selera makan;
  2. Air kencing berwarna gelap, najis berwarna tanah liat;
  3. Jaundis (kuning pada kulit atau mata).
Ini bukanlah senarai kesan sampingan  yang lengkap kesan lain boleh berlaku. Hubungi doktor anda untuk nasihat perubatan tentang kesan-kesan sampingan.



Apakah ubat lain yag akan menjejaskan Paracetamol ?
Mungkin ada ubat-ubatan lain yang boleh berinteraksi dengan Paracetamol. Beritahu doktor mengenai semua ubat yang anda gunakan. Ini termasuklah ubat preskripsi, ubat di kaunter, vitamin, dan herba. Jangan memulakan ubat baru tanpa memberitahu doktor anda.

Bagaimana cara saya gunakan Paracetamol ?
  • Gunakan Paracetamol seperti yang diarahkan pada label, atau sebagaimana yang ditetapkan oleh doktor anda. Jangan gunakan dalam jumlah yang lebih besar atau lebih kecil atau lebih lama daripada yang disyorkan. Jangan ambil Paracetamol lebih daripada yang disyorkan. Dos berlebihan boleh merosakkan hati atau menyebabkan kematian.
  • Satu pil Paracetamol, supositori (masuk dalam dubur), atau sebungkus serbuk boleh mengandungi sehingga 650 mg Paracetamol. Anda hendaklah tahu jumlah Paracetamol dalam produk tertentu yang anda ambil.
  • Jika anda merawat kanak-kanak, jangan beri ubat ini kepada kanak-kanak yang berumur kurang daripada 2 tahun tanpa nasihat doktor.
  • Ukur larutan ubat Paracetamol dengan sudu pengukur dos-khas atau picagari, bukan dengan sudu di rumah anda. Jika anda tidak mempunyai peranti dos-mengukur, dapatkannya di farmasi. Anda mungkin perlu goncangkan larutan ubat sebelum setiap kali digunakan. Ikut arahan pada label ubat.
  • Tablet kunyah mesti dikunyah dengan sempurna sebelum anda menelannya.
  • Jangan ambil supositori  rektum Paracetamol melalui mulut. Ia hanya digunakan di dalam rektum anda. Basuh tangan anda sebelum dan selepas memasukkan supositori.
  • Cuba kosongkan usus dan pundi kencing anda sebelum menggunakan supositori Paracetamol. Keluarkan pembalut luar daripada supositori sebelum memasukkannya. Elakkan pengendalian supositori terlalu lama kerana ia akan cair di tangan anda.
Untuk hasil yang terbaik daripada supositori, baring dan masukkan supositori dengan menunjukkan hujung terlebih dahulu ke dalam dubur. Tahan supositori di dubur anda untuk beberapa minit. Ia akan cair dengan cepat selepas dimasukkan dan anda akan rasa tidak selesa yang sedikit semasa menahannya. Elakkan membuang air besar selepas memasukkan supositori.

Berhenti menggunakan Paracetamol dan hubungi doktor anda jika:
  1. Anda masih mempunyai demam selepas 3 hari penggunaan;
  2. Anda masih mengalami kesakitan selepas 7 hari digunakan (atau 5 hari jika merawat seorang kanak-kanak);
  3. Anda mempunyai ruam kulit, sakit kepala berterusan, atau mana-mana kemerahan atau bengkak;
  4. Jika tanda-tanda anda menjadi lebih buruk, atau jika anda mempunyai sebarang tanda-tanda yang baru.
  5. Ujian glukosa air kencing boleh menghasilkan keputusan yang salah semasa anda mengambil Paracetamol.
Berbincang dengan doktor anda jika anda ada kencing manis dan perubahan dalam paras glukosa anda semasa rawatan.

Simpan ubat pada suhu bilik jauh daripada haba dan kelembapan. Suppositori rektum boleh disimpan pada suhu bilik atau di dalam peti sejuk.

Apa yang patut saya buat jika saya tertinggal satu dos?
Paracetamol diambil seperti yang diperlukan, dan anda tidak perlu mengikut jadual dos. Jika anda mengambil ubat secara teratur, ambil dos yang tertinggal dengan seberapa segera selepas anda ingat. Langkau dos yang terlepas jika ia hampir masa untuk dos yang dijadualkan berikutnya. Jangan mengambil ubat tambahan untuk membuat dos yang terlepas.
  
Apakah yang akan berlaku jika saya terlebih dos?
Dapatkan rawatan perubatan kecemasan atau hubungi talian Pusat Racun Negara (PRN) di :
Waktu Pejabat: 
1-800-88-8099 / +604-657 0099
(Isnin - Jumaat: 8.10am-5.10pm)
 Selepas Waktu Pejabat
(Termasuk Hujung Minggu dan Cuti Umum)
 +6012-430 9499

Tapi sebelum itu, saya mahu anda semua juga mengenali paracetamol. Apakah itu Ubat Paracetamol ?
  • Paracetamol merupakan pelega kesakitan dan pengurang demam.
  • Paracetamol digunakan untuk melegakan sakit yang ringan hingga sederhana daripada sakit kepala, sakit otot, haid, selesema dan sakit tekak, sakit gigi, sakit belakang, dan tindak balas kepada pemvaksinan, dan untuk mengurangkan demam. Paracetamol boleh digunakan untuk melegakan kesakitan Osteoartritis (artritis yang disebabkan oleh pecahan lapisan sendi). Paracetamol adalah dalam kelas ubat yang dikenali sebagai analgesik (ubat penahan sakit yang) dan antipyretics (pengurang demam). Ia berfungsi dengan mengubah cara deria sakit badan dan menyejukkan badan.
  • Paracetamol juga boleh digunakan untuk tujuan yang tidak disenaraikan di dalam panduan ubat-ubatan ini.

Maklumat penting tentang Paracetamol 
  • Terdapat banyak jenama dan bentuk Paracetamol yang ada dan tidak semua jenama yang diperuntukkan adalah disenaraikan di dalam maklumat ini.
  • Jangan ambil ubat-ubatan lebih banyak daripada yang disyorkan. Dos berlebihan Paracetamol boleh merosakkan hati atau menyebabkan kematian. 
  • Ketahuilah jumlah Paracetamol dalam produk tertentu yang anda ambil.
  • Jangan mengambil ubat ini tanpa nasihat doktor jika anda pernah mempunyai penyakit hati  akibat daripada pengambilan alkohol (sirosis) atau jika anda minum lebih daripada 3 minuman beralkohol setiap hari. Anda mungkin tidak boleh untuk mengambil Paracetamol . Jangan minum arak. Ia boleh meningkatkan risiko kerosakan hati semasa mengambil Paracetamol.
  • Tanya doktor atau ahli farmasi samada adalah selamat untuk anda mengambil ubat ini jika anda mempunyai penyakit hati atau sejarah ketagihan alkohol.
  • Tanya doktor atau ahli farmasi sebelum menggunakan mana-mana ubat selsema, alergi, sakit, atau ubat tidur. Paracetamol juga terkandung di dalam ubat-ubatan gabungan. Pengambilan produk tertentu boleh menyebabkan anda mengambil Paracetamol terlalu banyak yang boleh membawa kepada dos berlebihan dan boleh membawa maut. Periksa label untuk melihat sama ada ubat mengandungi Paracetamol .
Apakah langkah yang anda perlu tahu sebelum mengambil Paracetamol? 
  • Anda tidak boleh mengambil Paracetamol jika anda ada alahan kepadanya.
  • Tanya doktor atau ahli farmasi samaada selamat bagi anda mengambil Paracetamol jika anda mempunyai:
  1. Penyakit hati;
  2. Sejarah ketagihan alkohol.
  • Jangan ambil ubat ini tanpa nasihat doktor atau jika anda pernah mempunyai penyakit hati disebabkan oleh alkohol (sirosis) atau jika anda minum lebih daripada 3 minuman beralkohol setiap hari. Anda mungkin tidak boleh mengambil Paracetamol.
  • Tidak diketahui sama ada Paracetamol akan membahayakan bayi dalam kandungan. Sebelum menggunakan ubat ini, beritahu doktor jika anda mengandung. Paracetamol boleh masuk ke dalam susu ibu dan boleh membahayakan bayi yang menyusu. Jangan menggunakan ubat ini tanpa memberitahu doktor anda jika anda menyusukan bayi.
Semoga maklumat yang saya kongsikan ini dapat diambil perhatian demi untuk kesihatan kita di masa yang akan datang. InshaAllah. Saya merujuk daripada laman web MalaysiaPharma untuk kebanyakkan maklumat di atas.

Sekian, Terima kasih.
MINDA INSAN - Info Ditambah, Minda Bercambah.

Tiada ulasan:

Nuffnang