HALAMAN UTAMA

Suka makan 'mee segera'? :)

Adakah anda tahu bagaimana cara yang betul untuk menyediakan mee segera? Perkara ini bukanlah suatu gurauan, tetapi satu info yang perlu kita ketahui bersama demi kesihatan kita. Para pembaca sendiri boleh menilai apakah sebabnya saya katakan begitu. Di sini hanya akan diberitahu cara-cara yang betul untuk menyediakan mee segera tanpa membahayakan kesihatan kita.

Kebiasaannya, kita akan memasak mee di dalam air dan terus mencampurkannya dengan perencah atau perasa dan biarkan sehingga ia masak dan siap sedia untuk dimakan.


INI BUKANLAH CARA YANG BETUL UNTUK MENYEDIAKAN MEE SEGERA TANPA MEMBAHAYAKAN KESIHATAN.

MENGAPA dikatakan ianya tidak betul? Antara sebab-sebabnya ialah :-

1. Air yang mendidih bersama-sama serbuk perencah yang biasanya mengandungi MSG (perasa tambahan), ini akan menyebabkan perubahan kepada struktur molekulnya dan menjadikannya toksik.

2. Perkara lain yang tidak disedari kita ialah mee segera sebenarnya disaluti dengan lilin dan ia akan mengambil masa dalam 4 hingga 5 hari untuk badan membuang lilin tersebut selepas kita mengambilnya.

Oleh sebab itu, CARA-CARA YANG BETUL UNTUK MENGHINDARKAN LILIN TERSEBUT, ialah :-

1. Didihkan mee tersebut dalam air.
2. Apabila masak, buangkan air didihan tersebut yang mengandungi lilin.
3. Didihkan air yang lain dan masukkan semula mee ke dalam air panas tersebut.
4. Ketika mee masih panas, masukkan serbuk perencah ke dalamnya.
5. Jika tidak perlukan kuah, masukkan perencah tersebut selepas mee tersebut ditoskan.

Oleh itu, kita perlulah tahu bagaimana untuk mencegah sesuatu yang boleh membahayakan kesihatan kita. Sebarkanlah kaedah untuk memasak mee segera ini kepada sesiapa sahaja yang sering makan mee segera terutamanya kepada pelajar-pelajar khususnya yang tinggal di asrama atau kolej atau rumah sewa atau di mana sahaja. Cubalah kita amalkan cara-cara tersebut setiap kali untuk mengambil mee segera. Walaupun kita tahu mee segera mempunyai keburukkannya, tetapi perlulah mencari alternatif untuk mengurangkan risiko tersebut.

Disini bukanlah untuk mencari keburukkan ataupun salah kepada makanan tersebut, tetapi sebagai pengguna perlulah kita bijak untuk mengetahui semua langkah-langkah atau tindakan yang disarankan kepada kita untuk menimbang segala bentuk tindakan di dalam mengambil sesuatu sajian makanan.

Pada pendapat saya berpada-padalah untuk mengambil apa sahaja makanan segera asalkan kita tahu risiko baik dan buruk makanan tersebut kepada diri sendiri. Wallahualam.
Sekian, Info ditambah, Minda bercambah.

4 ulasan:

de_abczyx berkata...

hahahahhaa...kalo camnia aku nk makan megi hari2 ah,buleh farid?

Farid berkata...

Erm...
wallahua'lam....
terpulang kepada pertimbangan ko la... Syukran...

Tanpa Nama berkata...

Salam, farid,
Bagus , banyak informasi yang terkini yang aku dapat, tapi slow2 post..hehe..nanti aku x sempat baca,
Wei, bertandang dan tinggalkan lah comment kt blog aku gak :

http://kopiahhensem.blogspot.com/

Singgah tau.
Syukran

anon berkata...

Hmm...bgus2..info yg b'guna utk pemakan megi time ujg2 bln cm aku nie...hehe;p

Nuffnang