HALAMAN UTAMA

Kenal buah GMO?

Salam pembaca sekalian. Kepesatan pembangunan dunia kini telah banyak memaksa manusia untuk terus mencari jalan dalam menyelesaikan pelbagai masalah yang timbul dalam kehidupan seharian untuk terus hidup. Begitulah yeng menyebabkan para saintis juga berperanan untuk mencari sesuatu yang dianggap dapat membantu menyelesaikan beberapa masalah seperti dalam bidang pemakanan. Mereka terus berusaha untuk memastikan sumber makanan yang diperolehi betul-betul berkualiti dan memberikan faedah yang optimum kepada manusia.

Oleh yang demikian, pelbagai cara dilakukan untuk memastikan sumber makanan dapat dihasilkan dengan cepat dan mencukupi. Sehinggakan buah-buahan diubah (modified) untuk mendapatkan buah yang lebih besar atau lebih sedap atau cepat membesar atau sebagainya. Maka, terhasilah buah-buahan GMO yang dipasarkan ke seluruh dunia. Antara yang telah dilakukan GMO adalah seperti Kacang soya, Jagung, Kapas, Tomato, Epal dan sebagainya. Anda oleh juga merujuk buku Jeffrey Smith, Seeds of Deception dan Genetic Roulette untuk mengetahui mengenai GMO ini.



Tetapi sebagai info untuk anda. Tahukah anda bagaimana kita boleh mengenali buah-buhan GMO di pasaran? Di sini terdapat beberapa info yang boleh digunakan :- 

1. Buah jenis konvesional (kebiasaan/yang asli la) 
    - ditulis pada label pelekat buah tersebut 4 digit yang bermula dengan nombor 4.

2. Buah jenis organik
    - ditulis pada label pelekat buah tersebut 5 digit yang bermula dengan nombor 9.

3. Buah jenis diubah genetiknya (GMO)
    - ditulis pada label pelekat buah tersebut bermula dengan nombor 9.

Oleh yang demikian, kita boleh mengetahui sumber asal buah tersebut dengan melihat label yang dilekatkan jika ada. Sekurang-kurangnya kita lebih prihatin dan berhati-hati dengan sumber yang kita makan. Pada kita mungkin tiada apa-apa kesan. Tetapi mungkin akan memberikan kesan pada jangka maas yang panjang. Demikianlah yang kita bimbangi. Lebih baik kita memakan daripada sumber yang semulajadi dan tidak tercemar oleh gen-gen yang telah diubah manusia itu sendiri. Wawlaupun kebaikkannya dapat dilihat, tetapi kesannya kepada tubuh kita mungkin juga kepada generasi kita akan terkesan.

Nasihat saya, fikirkanlah impak pada masa akan datang. Jika kita kurang pasti lebih baik kita hindari. Mungkin pada masa yang akan datang, saya akan cuba untuk memberikan contoh gambar yang menunjukkan kod-kod tersebut secara jelas jika berkesempatan untuk menjumpainya. Insya-Allah.
Sekian, terima kasih.

Rujukan boleh dibuat di :
http://www.bionetonline.org/english/content/ff_cont3.htm

MINDA INSAN - Info Ditambah, Minda Bercambah.

Tiada ulasan:

Nuffnang