HALAMAN UTAMA

Permintaan Emas Suku Ketiga 2013 Terus Kukuh

Assalamualaikum, memandangkan permintaan emas kini mula semakin meningkat, saya suka kongsikan apakah yang biasanya menjadikan permintaan emas ini terus meningkat. 

Saya kongsikan satu data yang dikeluarkan oleh World Gold Council untuk suku ketiga tahun 2013 sebagai panduan kita menilai permintaan dan apakahh trend yang terjadi pada tahun lepas bagi permintaan emas dunia.


Info Grafik berikut yang dikeluarkan World Gold Council ini telah saya alih bahasa untuk memudahkan pemahaman kepada info yang disampaikan dalam grafik tersebut.


Sektor Barang Kemas: Sektor ini memberikan satu pertumbuhan yang mantap daripada tahun ke tahun dengan permintaan pengguna di seluruh dunia dan digalakkan lagi dengan harga purata yang rendah, ianya menunjukkan peningkatan kepada ketulenan yang tingg.i 

Sektor Pelaburan: Permintaan kepada jongkong emas dan syiling emas meningkat 6% kepada 304.2 tan dengan pertumbuhan yang datang daripada Asia dan Timur Tengah termasuk Turki. Aliran keluar Dana Tukaran Dagangan (ETF) menjadi perlahan kepada 119t.

Sektor Teknologi: Suku ke 3 merupakan satu tempoh dimana permintaan emas yang kukuh dalam sektor teknologi. Permintaan yang tinggi ini berikutan penggunaan emas dalam barangan eletronik yang telah menunjukkan daya tahan yang kukuh, yang mana disokong oleh permintaan pembuatan tablet dan telefon pintar yang lebih meluas dan tinggi.

Bank-bank Pusat: Bank Pusat terus meningkatkan simpanan emas, walaupun dengan kadar yang perlahan berbanding kadar yang tinggi pada tahun 2012. Dari tahun ke tahun, rizab emas bank pusat global telah meningkat sebanyak hampir 300 tan.

Bekalan: Bekalan emas pada suku ketiga telah jatuh 3% berbanding tempoh yang sama pada tahun 2012. Penguncupan ini mendadak berikutan bekalan emas daripada sumber kitar semula yang menyumbang kepada penurunan, telah menyumbang kepada peningkatan penghasilan lombong sebanyak 4%.   

Semoga dengan info ini, kita dapat mengetahui bagaimana permintaan dunia ini boleh meningkat dan menurun daripada tren yang diperolehi daripada data yang dikummpulkan oleh World Gold Council.

Boleh dapatkan Infografik yang asal di sini. KLIK untuk dapatkan Grafik Asal.

Sekian, Terima kasih.
MINDA INSAN - Info Ditambah, Minda Bercambah.

Tiada ulasan:

Nuffnang