HALAMAN UTAMA

Medium Penyebar Info

Apakah medium yang paling sesuai pada masa kini untuk mendapatkan maklumat dan menyebar maklumat?

Semestinya kita semua hatta saya sendiri kadang-kala tertanya-tanya apakah medium yang paling berkesan dan paling telus untuk mendapat dan menyebar maklumat. Adakah televisyen, radio, akhbar, laman-laman web, blog-blog atau ada medium lain?

Jawapannya sukar dirungkai kerana kecanggihan kini menyebabkan banyak medium penyampai maklumat telah dimanipulasi oleh pihak-pihak tertentu untuk kepentingan masing-masing. Yang jelas adalah berita di televisyen yang mana pada suatu masa dahulu menjadi salah satu medium yang sangat dipercayai masyarakat untuk mendapatkan berita-berita yang terkini dan telus.

Tetapi apa yang telah berlaku? Saya sendiri yang dahulunya sangat mempercayai apa yang disiarkan media masa baru sahaja terjaga dari tipu daya media yang mana telah menyiarkan berita-berita yang berat sebelah dan ternyata berkepentingan sendiri.

Pada penilaian saya, contoh berita TV3 yang tidak menyiarkan sepenuhnya kenyataan-kenyataan sesetengah pihak yang sepatutnya disiarkan untuk pengetahuan rakyat. Tetapi telah diputar belitkan dan kadang kala berunsur hasutan supaya rasa kebencian atau pun syak wasangka rakyat kepada pihak tertentu menebal. Wal hal, perkara itu tidak disiarkan sepenuhnya.

Banyak contoh-contoh terkini yang boleh diberikan seperti contoh berita tv3:-

1. Ulasan yang diberikan mengenai isu sajak kematian oleh seorang ustaz yang menyokong penayangan itu tetapi, media sengaja tidak memberi peluang untuk kenyataannya yang menyokong tayangan itu disiarkan kerana ianya bertentangan dengan pandangan menteri pelajaran yang tidak mahu tayangan itu diteruskan. Oleh itu nampak media tidak telus dalam tanggungjawabnya.

2. Isu-isu yang berkaitan babi, yang mana contohnya kerajaan negeri Kedah yang merancang untuk membina ladang babi moden telah dimainkan isu ini oleh pihak media masa. Apa yang diketahui isu ini telah lama dan perojek ini sebenarnya telah lama dirancang oleh kerajaan negeri Kedah dahulu. Dan mengapa sekarang isu ini baru ditimbulkan? Mengapa tidak semasa ia dirancangkan dahulu. Mengapa media memainkan isu ini pada masa ini. Di mana ketelusan dalam profession kewartawanan mereka?

Oleh yang demikian, kita terpaksa mencari alternatif untuk mendapatkan berita-berita yang telus dan benar. Natijahnya, masyarakat kini sudah bijak dalam memanipulasikan teknologi dalam menyampaikan info-info dan maklumat-maklumat terkini. Pada masa kini banyaklah laman-laman web dan blog-blog wujud seperti cendawan yang masing-masing ingin memberikan maklumat-maklumat yang terkini yang lebih telus.

Bukan itu sahaja, pembaca-pambaca juga dapat mencari kebenaran dan menilai sendiri berita yang diperolehi daripada pelbagai sumber yang boleh didapati internet. Mengharapkan satu sumber sahaja tidak cukup untuk mengetahui sesuatu perkara yang sebenar.

Oleh itu medium blog kini lebih digemari oleh pelbagai jenis latar belakang untuk menyampaikan pelbagai info tidak kira tua muda, pasti pilihan mereka blog. Hal ini kerana ia bukan sahaja mudah digunakan malah telah menjadi trend pilihan pembaca kini untuk mendapatkan maklumat. Begitulah kesan perkembangan teknologi maklumat abad ini yang sangat hebat melanda masyarakat dunia amnya dan masyarakat Malaysia Khasnya.

Sebenarnya banyak lagi yang ingin diulas. Apakan daya, setakat ini sahaja yang mampu. Kerana walaupun isu ketidak telusan media ini sudah lama, tetapi masih ramai lagi yang belum sedar akan berita yang dimainkan media massa. Oleh itu, renungkan dan ambil perhatian akan perkara ini agar tidak mudah dipermaikan mereka yang berkepentingan ini.

Tiada ulasan:

Nuffnang