HALAMAN UTAMA

Zoo Negara Kini (part 5)

Wah, aku dah masuk hari ketiga buat volunteer di zoo. Kali ini aku sorang2 je... Hari ini, aku kene buat di bahagian reptilia lagi. Sebenarnya nak try wat kat gajah, tapi dah ada orang lain nk buat kat situ. Tak mengapalah. Tapi seperti biasa, pagi kenalah menyapu di kawasan sekitar bahagian tersebut, sehinggalah ke bahagian amfibia kat bahagian atas. Sampailah ke rehat pagi. Kerja yg mudah tapi leceh.... hehehe..

Selepas rehat, ada task baru. Heheee... apa dia? membersihkan kolam kura-kura. Pergh... wat sorng2 jer... dh macam pekerja zoo plak... Tapi masa tu, air kolam dah siap dibuangkan. Aku mulakan dengan membersihkan sekitar kawasan kolam kemudian barulah bersihkan dalam kolam. Daun-daun kering yg disapu disuruh dilonggokan untuk permainan kura-kura katanya la.. Sebenarnya kolam kat situ dipisahkan kepada dua bahagian. Tapi aku pun tak tau kenapa. Jadi kenalah bersihkan dari bahagian kanan atas bahagian depan kolam supaya senang air mengalir ke bawah.



Dalam kolam tu ada beberapa ekor kura-kura. Tapi ada berlainan jenis. Satu kura-kura jenis apa pun aku tak pasti. Then, satu lagi tuntung sungai kalau tak salah. Ada sekor yang besar sekali. Tapi agresif gak. Suka main-main kat dengan air. Ada yang nak keluar lak dari ke pintu aku masuk. Tu pasal la.. diorng pesan, kalau masuk sangkar or tempat kurungan haiwan mest kene tutup balik lepas bukak. Tapi pembersihan berjalan lancar sampailah waktu rehat tengah hari, cuma perlu penuhkan kolam dengan air sahaja.

Petang lak, aku diminta membantu seorang bro kat situ untuk membuat reban ayam. Aku dan seorang student yang praktikal Mohd Afiq dari UMS kat situ perlu tolong angkat pasir daripada tempat berdekatan kandang harimau. Sampailah ke petang tugas aku pun selesai. Pukul 4 petang aku pun balik la ke rumah. Dalam kepala aku, esok nak datang lagi untuk hari keempat di zoo negara nak wat kat ne lak nie... Jadi tunggulah esok, apa tugas yang aku nak cuba buat lak ye... Terima kasih sudi membaca. Semoga dapat memberi sedikit info mengenai kerja-kerja volunteer yang boleh dibuat di Zoo Negara...

Tiada ulasan:

Nuffnang