HALAMAN UTAMA

Zoo Negara Kini (part 3)

Akhirnya tibalah aku pada hari Rabu untuk meneruskan niat menjadi volunteer di Zoo Negara. Sampai je di pintu masuk no 3, aku masuk dan mendapati sudah ramai volunteer yang datang secara berkumpulan daripada sebuah IPTS daripada Klang. Aku menunggu sehingga 8.15pagi apabila taklimat untuk mereka dibuat. Aku menunggu berasingan daripada mereka.

Ketika pembahagian kumpulan untuk membuat volunteer, aku dipilih oleh seorang penjaga bahagian Savana bersama 4 yang lain daripada kolej tersebut. Kami dibawa ke tempat Savana di mana haiwan-haiwan yang berada di kawasan Savana terdapat di situ. Di pintu masuk kami melalui kandang badak sumbu berdekatan pintu masuk.

Kemudian, kandang zirafah dan kandang-kandang lain di situ. Terdapat juga antelop, kuda belang, ostrich dan beberapa haiwan lain. Aku seorang saja memulakan kerja dengan membersihkan kandang badak sumbu bersama seorang staf di situ yang mana sedang mengangkat najis-najis badak sumbu tersebut memasukkan dalam beberapa tong sampah hitam. Kemudian, sisa-sisa makanan dibuang dan dibersihkan. Selepas itu, selesailah tugasan pertama di kandang badak sumbu dan sampai waktu rehat pagi.



Selepas rehat, aku sekali lagi berseorangan membantu En. Musa selaku ketua di situ memotong rumput untuk makanan haiwan-haiwan di situ. Rumput-rumput di tepi jalan di belakang zoo itu rupa-rupanya ditanam sebagai 'back up' untuk makanan haiwan tersebut. Ketika itulah aku terlihat satu kandang lama untuk badak air yang telah tidak digunakan lagi kerana badak air yang diletakkan di situ terlalu agresif sehingga dapat merosakkan kandang sebelum dipindahkan ke kandang yang baru yang mana ia sentiasa berendam.

Selesailah tugasan kedua, dan rehat tengah hari. Petang kerjanya sangat mudah apabila memberi makan kepada haiwan-haiwan di kandang itu dengan sukatan yang diberikan. Rupa-rupanya, haiwan-haiwan kat situ pun makan vitamin gak. Baru aku tau, setiap ekor akan diberikan tiga biji vitamin. Pergh... aku masa tu membantu seorang pelajar praktikal daripada UM yang dipanggil Teh seorang berbangsa Cina.

Kerja-kerja pada petang tu siap dengan cepat la sebab hanya bagi makan je. Tapi tak semuanya ada dalam kandang masa bagi makan sebab belum masuk lagi. Terdapat beberapa haiwan je yang ada dalam kandang macam seekor antelop bersama anaknya. Terdapat juga seekor kuda belang jantan yang tidak dilepaskan atas sebab untuk mengelakkan pergaduhan dengan jantan yang lain. Dan sekumpulan oryx kalau tak salah tidak dilepaskan sebab takut keluar daripada kawasan padang yang terdapat kerosakan pagar.

Dua ekor ostrich pun tak dilepaskan sebab terlalu agresif. Ada juga antelop kalau tak salah agresif gak tidak dikeluarkan. Sempat la aku tengok haiwan-haiwan tu yang berada dalam tu. Tak lupa gak zirafah yang bersama anaknya. Dapat gak aku bagi makan daun-daun yang diambil pagi tadi. Pergh... macam-macam haiwan kat sini makan. Ade roti, sayur, buah, jagung, palet, rumput kering dan ada la lagi yang lain. Ikut sukatan la kan masa nak bagi makan...

So, bagi la kat setiap kandang. Kat situ ada lapan kandang. Antelop, ostrich, kuda belang, ape lagi ek.. x igt aku.. heheee... ade yang sakit, ade yang beranak, ade yang ganas sangat, ada yang tak boleh campur... macam-macam ade... So, petang memang keje sikit je la... bagi makan haiwan jer... So lpas tu blh la relax... jalan-jalan kat sekitar zoo... hahaaa...

Tapi kene la balik lepas 4.30pm... tak boleh la balik awal... So, lepas pukul 4.30pm aku pon balik la... ingat nak gak tgk diorng masukkan haiwan tu dlm kandang balik... tapi tak sempat la... Tapi sempatlah  aku berjalan-jalan dulu kat kawasan zoo yang berdekatan seperti tempat serangga yang dikenakan bayaran RM5 untuk masuk.

So, aku pun balik la. Letih gak wt keje sane... tapi boleh la... macam-macam gak dapat belajar kan... tapi nnt leh la wt lagi... So, aku selitkan la beberapa gambar yang sempat aku amik untuk dikongsikan bersama. Sape2 yang nk buat volunteer tu bagi tau la... leh gi sama-sama... Tak tau la aku, korang rasa ape nanti... takut bosan jer... tp aku bagi tau ape yang aku buat je la... yang aku tak buat aku tak tau... hehe..

Aku akan datang semula ke zoo minggu depan, mungkin hari Selasa. Banyak gak benda baru yang aku dapat kat Bahagian Savana tu yang mungkin sukar dapat di tempat lain. :) Nanti aku cite la sket-sket. Yang menarik tu amik la sebagai info anda.

Sekian, Terima Kasih...
MINDA INSAN - Info Ditambah, Minda Bercambah



Tiada ulasan:

Nuffnang