HALAMAN UTAMA

Myfriends2u.com pesaing Facebook?




Salam pembaca budiman sekalian. Beberapa hari lalu Kementerian Belia dan Sukan telah melancarkan satu laman sosial yang telah dibangunkan oleh rakyat tempatan. Dah pernah dengar laman myfriends2u.com? Seperti yang diwar-warkan ianya bakal menjadi pesaing untuk Facebook. Tahniah kepada anak tempatan kerana telah berusaha untuk membangunkan satu laman sosial alternatif kepada rakyat Malaysia. Namun begitu, ianya masih lagi baru kerana telah dilancarkan pada 15 Mei 2010, Sabtu lepas.

Saya telah pun mendaftar untuk melihat sendiri bagaimanakah ianya dapat menarik jiwa masyarakat Malaysia untuk menggunakkannya. Jadi pada pandangan saya, laman myfriends2u.com ini masih lagi menarik, walaubagaimanapun kemungkinan ianya masih baru jadi mungkin akan terdapat penyelenggaran akan dijalankan dari semasa ke semasa. Dari aspek wajah laman tersebut, ianya agak menarik.
Namun begitu, masih terlalu awal untuk dinilai, wajah interface myfriends2u mungkin akan diperbaik untuk memastikan ianya dapat menarik lebih pengguna rakyat Malaysia. Pada saya, laman ini hanya lebih kepada golongan belia, hal ini kerana didapati untuk mendaftar juga terdapat dua jenis keahlian, sama ada ahli biasa atau pun belia. Di sini saya melihat, ianya akan menjadikan laman ini sukar mendapat tarikan seluruh golongan peringkat umur di Malaysia. Lebih baik ianya tiada pendaftaran yang perlu membezakan keahlian mereka. Namun ianya dapat digantikan dengan aplikasi yang membolehkan golongan belia dikumpul di dalam laman tersebut pada suatu aplikasi khas. Pada saya ia akan nampak lebih menarik.


Dalam membina sistem ini, saya juga tidak menafikan ianya mengambil masa yang lama dan sukar untuk membina sesuatu yang amat berbeza dengan fungsi laman yang lain. Tetapi, saya sangat percaya dan yakin bahawa anak tempatan Malaysia boleh untuk melakukannya. Bagi aplikasi yang terdapat di dalam laman ini, setakat yang saya telah 'explore', ianya mempunyai keperluan yang boleh dimanfaatkan pengguna laman secara efisyen. Penambahbaikkan masih lagi perlu bagi memberikan yang terbaik untuk pengguna.

Terdapat juga kumpulan-kumpulan yang boleh disertai dan diwujudkan sebagai mana laman-laman sosial yang lain. Setakat ini saya belum pasti secara menyeluruh bagaimana ianya berfungsi apabila digunakan sepenuhnya. Pada saya tidak mustahil myfriends2u boleh menjadi pesaing kepada Facebook. Hal ini kerana, facebook juga mengambil masa beberapa tahun untuk menjadi popular dan terkenal. Laman ini pada pandangan saya ianya hanya boleh dinilai sebaik sahaja ianya mendapat penyertaan daripada seluruh masyarakat Malaysia yang ingin mencuba keberkesanan sistem yang diguna pakai untuk laman ini.

Pada saya, pengguna lebih suka sesuatu yang menjadi suatu media bagi mereka sebagai pengguna, seperti info-nfo terkini rakan-rakan, kumpulan atau sesuatu yang menjadikan mereka rasa lebih berinformasi dan mempunyai pengetahuan terkini mengenai segala perkembangan yang berlaku di tempat-tempat lain. Tetapi menjadikan pengguna lebih bosan apabila maklumat terkini tidak dipaparkan secara terus.

Menjadi kelemahan sesuatu laman itu apabila aplikasinya menyusahkan pengguna dan sukar digunakan. Namun begitu di dalam Myfriends2u ini terdapat beberapa ekstra aplikasi yang mungkin dapat membantu para pengguna khususnya belia untuk mencari pekerjaan. Ia suatau manfaat secara tidak langsung kepada pengguna. Dari sudut penggunaan bahasa pula, sepatutnya laman myfriends2u dapat menggunakan bahasa melayu juga sebagai bahasa yang dapat melambangkan kebanggaan kita dengan kewujudan laman ini. Hal ini kerana laman yang bukan dibangunkan oleh kita pun memberikan perkhidamatan di dalam bahasa Melayu. Jadi bagaimana? bersama-samalah kita segera mengatasi kelemahan ini.

Menjadi keutamaan pengguna apabila maklumat peribadinya diberikan dan menjadi kerahsiaan pengendali laman. Laman yang telah dibangunkan oleh orang Islam ini secara langsung dapat mengelakkan kita memberikan maklumat kita kepada laman-laman yang dibangunkan oleh mereka yang bukan Islam yang boleh memanipulasikan maklumat tersebut untuk kepentingan mereka.

Oleh itu, untuk memastikan bahawa laman ini betul-betul dapat bersaing, berilah peluang untuk mereka menilai keberkesanan dan kelebihan laman mereka berbanding dengan laman-laman yang lain. Demikianlah pandangan saya mengenai myfriends2u pada waktu yang terlalu awal untuk memberikan komen dan penilaian mengenainya.

Berikut perbandingan interface wall bagi kedua-dua laman berikut. Mungkin banyak perbezaan, tetapi masih boleh dipertingkatkan lagi kecanggihannya di masa akan datang. Jadi apa kata anda? =)

INTERFACE FACEBOOK















INTERFACE MYFRIENDS2U

















CUBA DAN DAFTARKAN AKAUN ANDA DI MYFRIENDS2U.com

Sekian, MINDA INSAN
INFO DITAMBAH MINDA BERCAMBAH

Tiada ulasan:

Nuffnang