HALAMAN UTAMA

CoolUniPack bagi laptop hp?

Kesinambungan post dulu : Nak Laptop? Utk student je...

Alhamdulillah, sampai juga laptop hp unipack yang ditunggu-tunggu selepas pemasangan streamyx selama lebih kurang sepuluh hari pagi tadi. Pengesahan tempat dan tarikh penghantaran dibuat mereka sehari sebelum penghantaran. Sebuah van Tiong Nam telah datang membuat penghantaran sebelum solat Jumaat. Aku pun ambillah laptop tersebut yang berada dalam kotak hp mini berwarna hitam seberat 2.286Kg. Beberapa surat perlu diturunkan tandatangan untuk menunjukkan bahawa kita telah menerima laptop ini dan beberapa salinan diberikan kepada penerima.

Wah, menarik ni, tak sabar nak explore mini hp nie. Tengok la panduan die sebelum aku pasang laptop ni. Jenis model laptop nie ialah HP Mini 110-3004TU. Oh pakai windows 7 starter rupanya. Tapi permulaan start laptop tu, lama sedikit perlu tunggu apabila ia sedang diformatkan untuk yang pertama kalinya. Tanpa perlu memasukkan CD, sebab tiada ruang untuknya, aku perlu mengisi segala maklumat yang diperlukan untuk pendaftaran laptop tersebut.


Ianya sungguh comel, apabila digunakan seperti laptop kebanyakkan orang gunakan sekarang. Maklumlah, untuk student, jadi kapasiti Ramnya 1Gig, hardisknya 220Gig. Bolehlah untuk memudahkan aku buat kerja, aku pun tak biasa lagi dengan laptop baru ni. Pertama kali aku buat selepas dapat online :-

1. Aku terus mendownload file Rar untuk memudahkan aku membuka program yang mempunyai format tersebut.
 2. Kedua, aku download file IDM 8.15 untuk memudahkan kerja-kerja mendownload selepas ini.
 3. Mendownload Avast untuk memastikan laptop ini dilindungi dengan perisian anti virus percuma.
 4. Mendownload Firefox, untuk menggunakan browser internet yang biasa aku gunakan.
 5. Kemudian, updates file-file add on seperti flash, java dan sebagainya untuk pastikan semua paparan internet boleh dibaca dengan baik ketika menggunkannya.
 6. Menginstall software yang biasa digunakan seperti Yahoo Messenger dan sebagainya.






Setakat ini, itu la yang aku dah buat. Aku nak buat backup untuk laptop ni, tapi tak faham sangat macam mana nak buat. Aku pun nak buat partition lebih sikit. Sebab die dh buat 3 partition. 2 partition yang ada adalah recovery (12.9GB) dan HP_TOOLS (99.1GB) dengan saiz yang memang ngam-ngam untuk file tersebut. Jadi sebab aku pun ragu-ragu nak pecahkan partition c tu, maka aku biarkanlah dulu. So, aku rasa setakat tu je la basic yang aku dah buat dengan laptop mini HP UniPack ni. Siapa-siapa ada cadangan atau pun tahu apa nak dibuat pada laptop baru ni, silalah tinggalkan komen ye, semoga dapat dikongsi bersama. Insya-Allah.

Semoga anda yang belum mohon atau sedang menunggu laptop tersebut dapat gambaran awal daripada saya. Walaupun saudara pembaca sudah ada, atau belum atau sudah tahu, saya sekadar berkongsilah apa yang ada pada laptop mini pakej student ni. Jadi, selamat memanfaatkannya untuk kemudahan pembelajaran kita. Walaupun kecil dan comel, tapi banyak kegunaanya bila dimanfaatkan sepenuhnya.

Sekian, informasi daripada saya.

MINDA INSAN - Info Ditambah, Minda Bercambah.

2 ulasan:

erosyie berkata...

bro...tanye saye student UMP....ade lagi ke promotion UNIpack ini???minta dibalasi yeah

Farid berkata...

@erosyie
TQ sebab tanya, promotion nie, still ada sampai sekarang, jadi kalau nak, try pergi ke kedai TM berdekatan, Insya-Allah diorang akan bg jalan untuk dapatkan CoolUniPack nie.. ok.. :)
Posting yang berkaitan

Nuffnang