HALAMAN UTAMA

'Karpal' dan 'Tangan' ?

'Karpal' dan 'Tangan'? Hahaha... Tahukah anda? Apa yang saya nak bawakan pada kali ini? Kali ini bukan pasal Karpal Sigh tau. Baiklah, para pembaca yang budiman, saya ingin berkongsi berkaitan dengan Sindrom Karpal / Sindrom Terowong Karpal. Sebenarnya, Sindrom ini berkait rapat dengan tangan kita. Tetapi, tahukah anda bagaimana seseorang itu boleh mendapat sindrom ini. Ingat sindrom ini boleh menyerang ANDA. Mengapa saya kata begitu. Pasti anda tahu mengapa, saya jangkakan para pembaca sudah sedia maklum akan perkara ini. Walaubagaimanapun, di sini saya akan bawakan dengan lebih lanjut perkara yang berkaitan dengan sindrom ini. 

Antara sebab yang saya katakan ANDA BERISIKO TINGGI adalah kerana ia biasanya menyerang mereka yang banyak melakukan kerja menggunakan tangan seperti komputer, menjahit, dan menulis.Oleh yang demikian, kesakitan biasanya bermula dari pergelangan tangan dan rasa kebas menular pada jari telunjuk, tengah dan ibu jari. Bagaimanapun, ada yang berasa kebas hingga ke lengan. Berikut adalah artikel penuh dan fakta yang berkaitan :-
Apa itu terowong karpal?

Ia sebenarnya satu ‘terowong’ yang terletak di pergelangan tangan kita. Lantai terowong ini membabitkan tulang kecil dan ligamen yang merentasi pergelangan tangan. Ligamen otot dari lengan yang menggerakkan jari akan melalui terowong ini dan dalam terowong ini juga ada saraf tengah yang memberi deria sentuh dan membolehkan tangan bergerak. Apabila saraf besar tertekan dalam pergelangan tangan masalah akan berlaku. Ini kerana saraf itu mengawal deria sentuh pada ibu jari, jari telunjuk dan hantu. Malah, ia juga mengawal otot pada pangkal ibu jari.


Terowong ini sebenarnya hanya muat-muat untuk menempatkan saraf median dan beberapa tendon. Sebarang aktiviti atau masalah (seperti artritis) yang menyempitkan terowong ini akan menyebabkan edaran darah ke saraf. Ini sebabnya kita akan berasa kebas dan sakit pada jari.Penyakit ini boleh dihidapi oleh semua orang tanpa peringkat umur, tetapi ia lebih kerap terjadi kepada kaum wanita dengan nisbah 3:1 berbanding lelaki. Walaupun penyakit ini tidak berbahaya, anda perlu merehatkan tangan anda apabila berasa kebas. Pada peringkat awal ia tidak menunjukkan pekara nyata, tetapi lama kelamaan pergelangan tangan boleh membengkak, hilang sensitiviti terhadap sentuhan, kebas dan terasa seperti dicucuk-cucuk.



Faktor risiko

Walaupun punca sebenar sindrom ini tidak diketahui, saintis percaya beberapa faktor risiko boleh menyebabkannya seperti:-

* Jantina dan Umur
* Obesiti
* Genetik
* Merokok

Antara cara yang boleh diambil untuk mengatasi sindrom ini ialah:-

* Elak melakukan pergerakan seperti menggenggam tangan terlalu kuat.
* Memakai kain pembalut pergelangan tangan untuk mengekalkan kedudukan asalnya ketika berehat, terutama pada waktu malam.
* Orang yang mengalami masalah retensi air dalam badan (termasuk pesakit kencing manis) boleh mengambil ubat diuretik jika pergelangan tangan menjadi bengkak.


Antara simptom Sindrom Terowong Karpal ialah:-

* Kebas dan sakit pada ibu jari, jari telunjuk dan tengah.
* Rasa kebas dan sakit boleh menular hingga ke lengan, terutama jika tanda awal tidak dihiraukan.
* Biasanya ia hanya berlaku pada sebelah tangan, terutama tangan yang banyak membuat kerja.
* Ia bukan masalah serius, kecuali jika sukar memegang barang.
BERIKUT adalah Gambaran untuk rawatan Sindrom ini







Cara-cara yang betul menggunakan keyboard dan kedudukan di depan komputer







Senaman ringkas untuk PERGELANGAN TANGAN










"INFO DITAMBAH, MINDA BERCAMBAH"

Rujukan web :-
http://thetole.org/MalayHerbalMedicine/
http://health-tipz.blogspot.com/2008/11/beware-of-karpal-sindrom-for-computer.html
http://www.minclinic.ru

4 ulasan:

Unknown berkata...

subhanallah.. serius ni..
terima kasih atas info.
seram tgk rawatan tangan tu

Farid berkata...

La syukran, ala wajib...
:)

tebuan baik berkata...

carpal tunnel syndrome..

mmg antara condition yg quite
common terjadi kpd kbykn wanita beranding lelaki..
main cause adalah repetitive movement of wrist joint yg menyebabkan median nerve terhimpit/tersepit kt tunnel tuh..
tp kalu dijaga dr awal insyaAllah xkn melarat..
can be cured..
syaratnye: energy conservation technique (include respect pain), pakai splint(for proper resting purpose)and pain management..
yg splint 2 slalunya akn diberi once anda di refer to occupational therapist

Farid berkata...

@tebuan baik Oh... ye ker.. tak tahu la pulak.. ada ke kes mcm ni kat Malaysia ye? :D

Nuffnang