HALAMAN UTAMA

Botol plastik? Selamatkah kita?

Rakan-rakan sekalian, mungkinkah kita pernah terfikir. Adakah botol plastik yang kita gunakan sepanjang kehidupan kita adalah selamat daripada sebarang kemudharatan? Mungkin ramai di antara kita tidak pernah terfikir dan mahu mengambil tahu apakah yang tersembunyi disebalik botol plastik yang kita gunakan. Pernahkan kita terlihat simbol segitiga yang terdapat dibahagian bawah botol plastik yang kita gunakan?

Rakan pembaca yang dihormati, adakah kita terfikir, apakah simbol-simbol ini?

Simbol kitar semula? Simbol bilangan botol boleh digunakan?

Adakah betul andaian kita ini? rakan-rakan sekalian. Adalah tidak tepat jika kita berfikiran begitu. Ketahuilah bahawa itu adalah simbol bagi bahan-bahan yang digunakan didalam pembuatan botol plastik tersebut. Yang mana setiap simbol menunjukkan bahan kimia yang digunakan untuk menghasilkan botol tersebut. Saya disini ingin berkongsi serba sedikit apa yang dapat dirungkai untuk mengetahui kesesuaian penggunaan berdasarkan simbol-simbol yang ditunjukkan pada botol tersebut.




Secara ringkasnya bahan-bahan tersebut adalah:-
1) Polyethylene terephalate (PET)
2) High density polyethylene (HDPE)
3) Unplasticised polyvinyl chloride (UPVC) or Plasticised polyvinyl chloride (PPVC)
4) Low density polyethylene LDPE
5) Polypropylene (PP)
6) Polystyrene (PS) or Expandable polystyrene (EPS)
7) Other, including nylon and acrylic

Dan Penggunaan yang disarankan adalah seperti berikut :-



Antara kandungan pada setiap nombor tersebut adalah seperti berikut :-
JENIS PERTAMA

Nombor 1 di tengahnya serta perkataan PETE atau PET (Polyethylene Terephthalate) di bawah segitiga. Biasa digunakan untuk botol plastik, berwarna jernih/lut sinar seperti botol air mineral, botol jus, dan hampir semua botol minuman. Hanya boleh digunakan sekali sahaja. Jika terdapat air panas di dalamnya, ianya akan mengakibatkan lapisan polimer pada botol tersebut meleleh dan mengeluarkan karsinogenik yang boleh menyebabkan kanser.

JENIS KEDUA

Nombor 2 di tengahnya, serta perkataan HDPE (High Density Polyethylene) di bawah segitiga. Biasa dipakai untuk botol susu yang berwarna putih susu, tupperware, serta bekas air minuman. HDPE memiliki sifat bahan yang lebih kuat, keras dan lebih tahan terhadap suhu tinggi. HDPE merupakan salah satu bahan plastik yang selamat untuk digunakan kerana kemampuannya mencegah reaksi kimia antara plastik berbahan HDPE dengan makanan/minuman. Sesuai di pakai sekali sahaja.

JENIS KETIGA

Nombor 4 serta perkataan PVC bermaksud Polyvinyl Chloride. Plastik ini biasanya terdapat pada plastik pembungkus (cling wrap) dan botol-botol. Reaksi yang terjadi antara PVC dengan makanan berpotensi berbahaya untuk ginjal, hati dan berat badan. Sebaiknya kita harus mencari alternatif pembungkus makanan lain (bukan bertanda 3 dan V) seperti plastik yang diperbuat dari polietilena atau bahan alam seperti daun pisang.

JENIS KEEMPAT

Nombor 4 di tengahnya serta perkataan LDPE (Low Density Polyethylene) ialah plastik coklat (thermoplastic/diperbuat dari minyak bumi), biasa di gunakan sebagai tempat makanan, bekas plastik, dan botol-botol yang lembik.
Barang berbahan LDPE ini sukar dihancurkan namun tetap baik untuk tempat makanan.

JENIS KELIMA

Nombor 5 di tengahnya serta PP (Polypropylene) adalah botol lutsinar biasa yang tidak jernih. Polipropilen lebih kuat dan ringan dengan daya tembus wap yang rendah,ketahanan yang baik terhadap lemak, stabil terhadap suhu tinggi dan cukup mengkilap.
Jenis ini adalah pilihan bahan plastik terbaik, terutama untuk tempat makanan dan minuman serta yang terpenting botol minum untuk bayi.

JENIS KEENAM

Nombor 6 di tengahnya serta PS (Polystyrene) biasa digunakan sebagai tempat makan styrofoam, tempat minum sekali pakai dan lain-lain. PS merupakan polimer aromatik yang dapat mengeluarkan bahan styrene ke dalam makanan ketika bersentuhan dengan bahan tersebut. Selain tempat makanan, styrene juga terdapat dari asap rokok, asap kenderaan dan bahan konstruksi gedung. Bahan ini harus dihindari, kerana selain berbahaya untuk kesihatan otak ia juga mengganggu hormon estrogen pada wanita yang mengakibatkan masalah reproduksi, pertumbuhan dan sistem saraf. Ketika dibakar, bahan ini akan mengeluarkan api berwarna kuning jingga dan meninggalkan jelaga.


JENIS KETUJUH


Nombor 7 di tengahnya serta perkataan OTHER. Untuk jenis plastik 7 Other ini ada 4 jenis iaitu:

1. SAN - styrene acrylonitrile

2. ABS - acrylonitrile butadience styrene

3. PC - polycarbonate

4. Nylon

Boleh didapati pada tempat makanan dan minuman seperti botol minum olahraga, komputer, alat-alat elektronik. Barangan plastik SAN dan ABS bertindak tinggi terhadap reaksi kimia dan suhu, kekuatan dan tingkat kekerasan yang telah ditingkatkan. Biasanya terdapat pada mangkuk mixer, pembungkus thermos, piring, alat makan, penapis kopi dan berus gigi. ABS biasanya digunakan sebagai bahan mainan Lego. Plastik jenis ketujuh ini merupakan salah satu bahan plastik yang sangat baik untuk digunakan dalam barangan makanan ataupun minuman. Walaubagaimanapun, harus diingat kadang-kala penggunaan barangan plastik yang tidak betul juga memberikan kesan yang amat buruk seperti menggunakan barang plastik di dalam mikrowave yang tidak tertera pada barang plastik tersebut 'microwave save'. Berhati-hatilah.

Oleh yang demikian, dapat diringkaskan untuk yang mahu mengetahui apakah ringkasan daripada artikel ini ialah kita perlu mengelakkan daripada menggunakan botol plastik atau bekas-bekas plastik yang mempunyai kod pada botol bernombor 3, 6 dan 7(PC). Hal ini kerana kod ini menunjukkan bahawa penggunaannya tidak sesuai untuk digunakan sebagai pembungkus makanan atau bekas makanan dan paling berbahaya digunakan. Walaubagaimanapun no 7 hanya yang tertulis (SAN atau ABS) selamat digunakan. Namun anda boleh menggunakan 1, 2, 4, dan 5 sebagai alternatif dan penggunaan kaca atau gelas dan barangan keluli juga amat digalakan.

Walaubagaimanapun, untuk lebih jelas lagi, saksikanlah video temuramah ini...



boleh juga merujuk laman berikut untuk keterangan lanjut:-

1. http://urbanlegends.about.com/library/ bl-microwave-dioxin.htm
2. http://www.mindfully.org/Plastic/ Microwave-Health-Problems.htm

Saya juga ingin berkongsi komen yang diambil dari laman PPIM mengenai botol plastik ini :-

parangkontot 23 Oct : 02:15
Comments: 4

(DelUser)
Registered: 09 Aug : 00:36
Tidak salah menggunakan barangan plastik asalkan kena pada tempatnya. Kita sedia maklum plastik adalah terdiri daripada bahan2 estrak petroleum. Ada sebahagiannya boleh bertahan pada suhu didih air dan ada juga sebahagian bahannya boleh terlepas keluar pada tahap suhu tertentu.

Penggunaan Polystyrene (PS) foam ataupun Styrofoam sebagai pembungkus makanan atau minuman memang sepatutnya diharamkan dari dulu lagi. Ini kerana didalam PS foam itu terdiri daripada Benzene, Styrene, Ethylene dan Blowing agents yang mampu mengakibatkan leukimia, kerosakan organ dalaman dan lain2 alahan.

Oleh itu elakkan membungkus makanan panas atau hangat, menggunakan cawan Styrofoam pakai buang dan pastikan 'mi segera cawan' kegemaran anda tidak menggunakan bahan tersebut. Ianya lebih sesuai untuk membungkus TV, peti ais, dsbg. Banyak negara barat telah menetapkan had penggunaanya.

Kaulo juga ingin ambil kesempatan berkongsi sedikit pengetahuan tentang PVC. PVC sangat baik sebagai penebat letrik, tikar getah, pelapik kusyen,paip air dsbg. Bagaimanapun kesesuaiannya boleh menjadi malapetaka andai tidak digunakan dengan betul.

Sekiranya anda menggunakan paip PVC, elakkan ia dari terdedah pada haba baik daripada matahari atau lainnya. Barangkali ada antara kita menggunakan kaedah dan sumber tersebut untuk air minuman. Tak mustahil kita juga pernah terdedah dengan ethylene dichloride dan vinyl chloride tersebut.

Di Singapura pemprosesan produk berasaskan PVC adalah menjadi satu kesalahan. Pernah satu ketika kami menempah beberapa acuan untuk produk berasaskan PVC. Kalau nak tau apa yang belaku kesemua acuan tersebut terpaksa diusung keluar tambak walaupun hanya untuk ujian pertama (first trial moulding). Begitu sekali tegasnya mereka.

Kesan Chloride yang tersejat atau terlepas keluar sebagai gas pada manusia memang hebat, selain kanser dan kerosakan otak, banyak lagi gejala lain yang teruk. Hatta besi acuan dan mesin pun boleh terhakis inikan pula manusia.

Gunakanlah sesuatu itu kena pada tempatnya. Pastikan botol susu anak atau cucu kita daripada bahan PC dan jangan sekali kali membeli jag air murah yang berwarna atau berbau pelik yang tidak diketahui asal usulnya (banyak dipasaran sekarang). Jangan cari nahas. Wallahua’lam
(rujukan :-http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/comment.php?comment.news.612)
Lagi maklumat terbaru lihat BOTOL SUSU DIHARAMKAN TERKINI MAC 2011

Sekian, Terima kasih.

Info ditambah, Minda Bercambah.

Tiada ulasan:

Nuffnang